onsdag 28 april 2010

Flanellograf...

...är inte så lättköpt. Det är det det heter, det där som fanns när jag va liten. En filtduk som attraherade små tygbitar i olika sagoformer...och som man kunde sätta fast, utan ansträngning..o ta bort lika lätt, på filtduken. Men ingen butik säljer det och på nätet...ja, jag vill klämma på det innan jag köper nåt. Men jag spånar vidare. Köpte ett kardsborreband idag, som jag ska testa på lite olika material. Funderar på lite olika grejer, men måste hitta rätt material först. Och det finns fan inga riktiga tygaffärer längre, bara massa mjäkställen, med mjäktyger och mjäkpersoner i. Vet någon nåt tygaffärstips, så give it, please!
Planen är fortfarande rätt dimmig, men halvklart till molnigt...
Tänker som de där träfigurerna som fanns på tivolis o cirkusar förr, roliga gubbar o damer utan ansikte. Där man stoppade dit sitt eget huvud och tog ett kort. Sen tänker jag klippdocka, sprattelgubbe och så klart flanellograf.
Och allt med på- och avtagbara kön, kroppsdelar, kroppsbehåring...kanske mer grejer...som kläder, men nja, jag vet inte riktigt.
Hoppas att ni såg Fittcrew på 2:an i förrgår. En dokumentär från Götet, med tänkande personer som utmanar samhällets mall på familj och kön och allt möjligt. Se den!

hare fint
s

4 kommentarer:

  1. gårdatextil på kungshöjd kan kanske vara något. De har väldigt mycket tyger i allafall.
    Gillar ingången på ditt projekt. Om jag minns rätt var det en i klassen över oss som använde sig av filtduk på en redovisning förra hösten men kommer tyvärr inte ihåg vad hon heter men kan höra mig för om du vill.
    Ses imorn!

    SvaraRadera
  2. Grymt Sanna. Jag gillar verkligen dina tankar. Jag tänkte också på Gårdatextil som ett bra ställe. Men det finns jo några vid bellevue också tror jag.

    SvaraRadera
  3. tack, tack...I´ll check it out!

    SvaraRadera
  4. Hisingen har allt vet la du! "Johans tyger" eller nåt sånt finns på min hemväg dvs. efter vågmästareplatsen.

    Ta en anslagstavla och slå in i tyg (filt, flanell?)så har du din flanellograf. Han den där tygjohan kan säkert hjälpa till med tyg, råd och tips.

    SvaraRadera